Print pagePDF page

Hist-Symp-Poster

*Please click here to register*

Please note that the registration deadline will be October 30th 2015.

Veuillez noter que la date limite d’inscription sera le 30 octobre 2015

Registration – Military Education and Empire, 1854-1948

Details

Military Education and Empire, 1854-1948

Royal Military College of Canada

Kingston, Ontario

5-6 November 2015

For questions, please send an email to :

Suzanne Robertson

[email protected]

Description

More than a century ago, at the 1909 Imperial Conference, the Imperial General Staff put forward a proposal for organizing the military forces of the British Empire such that they would be better able to work together in time of war. “It will be noted that education is the keynote … not only the higher education at a Staff College which is essential if the Imperial General Staff is to be composed of a body of officers trained to think alike on all matters of principle, but the preliminary education, by which officers can be so grounded and prepared as to be able to profit from Staff College training …. The necessity for preparatory and higher education is so apparent that its importance need not be further insisted upon.”1 Curiously, the notion that military education is central to effective military forces, particularly in a coalition context, is frequently at odds with what scholars of the military have seen as an anti-intellectualism within the services despite the fact that the most senior military leaders have from time to time spoken strongly for the need for higher education and intellectual capacity.

This symposium will bring together experts in military education and professionalism from around the world to establish a dialogue on the global and imperial interconnections that helped to shape the shared educational experience of the British Empire. We have invited a diverse and exciting group of top-tier keynote scholars from across the Commonwealth: Professor John Ferris (University of Calgary), Alan Jeffreys, (Imperial War Museum), Dr. Ian van der Waag (University of Stellenbosch), Professor Jane Errington (Queen’s University at Kingston), Dr. John Connor (University of New South Wales), Dr.Randall Wakelam (RMC), Dr. Yves Tremblay (Directorate of History and Heritage), Professor Andrew Lambert (King’s College London), and Dr. Andrew Stewart (Royal College of Defence Studies, King’s College London.

In addition the conference organizing committee solicits proposals for papers on all aspects of military learning in the time period examined by the symposium. Topics may include such themes as: civilian control of military education, the introduction of or reforms to military education policies and programmes, the conduct of military education courses, and the impact of conflict and technology on military education. Proposals should include a 200-300 word abstract accompanied by a one-page CV. Proposals should be emailed to [email protected] no later than 30 May 2015.The proceedings of the conference will be published in an edited volume by the University of British Columbia Press.

General Staff, Proposals for so Organizing the Military Forces of the Empire as to Ensure Their Effective Co-operation in the Event of War, 17th July 1909.

—————————————————————————————————————

Inscription – L’éducation militaire dans l’empire britannique, de 1854 à 1948

Détails

L’éducation militaire dans l’empire britannique, de 1854 à 1948

Collège militaire royal du Canada

Kingston (Ontario)

les 5 et 6 novembre 2015

Pour des questions, prière d’envoyer un courrier électronique à :

Suzanne Robertson

[email protected]

Description

Il y a plus d’un siècle, à la Conférence impériale de 1909, l’état-major général de l’empire britannique présentait une proposition visant à organiser les forces militaires de l’Empire de façon à ce qu’elles fonctionnent mieux ensemble en temps de guerre. « On remarquera que l’éducation est le principe central[…] non seulement l’enseignement supérieur dans un collège d’état-major, qui est essentiel si l’on veut que l’état-major général impérial soit composé d’un corps d’officiers formés pour penser de la même manière sur toutes les questions de principe, mais aussi l’enseignement préliminaire, grâce auquel les officiers auront une base solide et une préparation suffisante pour être en mesure de tirer profit de l’enseignement dispensé au collège d’état-major […]. La nécessité d’une éducation préparatoire et d’une éducation supérieur est si évidente qu’il n’est pas nécessaire d’insister plus avant sur leur importance. »2

Étrangement, la notion de centralité de l’instruction militaire dans des forces militaires efficaces, en particulier dans un contexte de coalition, se heurte souvent à un certain antiintellectualisme décelé par les savants du milieu militaire au sein des services, et ce, en dépit des exhortations régulières des officiers militaires les plus haut gradés sur la nécessité d’une éducation et d’une capacité intellectuelle supérieurs.

Le symposium rassemblera des spécialistes de l’éducation militaire et du professionnalisme du monde entier afin qu’ils puissent établir un dialogue sur les interconnexions mondiales et impériales qui ont aidé à façonner l’expérience d’éducation commune au sein de l’empire britannique. Nous avons invité un groupe intéressant et diversifié d’érudits de haut niveau de tout le Commonwealth : M. John Ferris(Université de Calgary), M. Alan Jeffreys (Imperial War Museum), M. Ian van der Waag (Université de Stellenbosch), Mme Jane Errington (Université Queen’s à Kingston), M. John Connor (Université de Nouvelle-Galles du Sud), M. Randall Wakelam (CMRC), M. Yves Tremblay (Direction de l’histoire et du patrimoine), M. Andrew Lambert (King’s College de Londres), et M. Andrew Stewart (Royal College of Defence Studies, King’s College de Londres).

Par ailleurs, le comité organisateur de la conférence invite les intéressés à soumettre des propositions d’articles sur tous les aspects de l’apprentissage militaire pendant la période sur laquelle porte le symposium, par exemple : l’ascendant des civils sur l’instruction militaire, la mise sur pied ou la réforme de politiques ou de programmes sur l’éducation ou l’instruction militaire, la prestation de cours à vocation militaire, ou les incidences des conflits et de la technologie sur l’instruction militaire. Les propositions doivent prendre la forme d’un résumé de 200 à 300 mots accompagné d’un curriculum vitæ d’une page.

Les propositions doivent être envoyées à [email protected] le 30 mai 2015 au plus tard. Le compte rendu de la conférence sera publié dans un ouvrage édité par les Presses de l’Université de la Colombie-Britannique.

General Staff, Proposals for so Organizing the Military Forces of the Empire as to Ensure Their Effective Co-operation in the Event of War, daté du 17 juillet 1909.

 



This article was made possible by the hard work of our staff and especially our student-volunteers. Please consider supporting our work by clicking here.

Posted by:

LCMSDS

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked (required):

Categories

Back to Top